سن مادر درهنگام زایمان بر متابولیسم گلوکز کودکان مذکرآنها در دوره ی بلوغ تأثیر دارد

سن مادر در هنگام زایمان بروزن تولد نوازد مذکر وهمچنین متابولیسم گلوکزاو در بزرگسالی تأثیر دارد. نتایج این تحقیق درنشست سالیانه انجمن غدد آمریکا درسن دیگو ارائه گردید.

دکتر شارلوت وروکن از بخش غدد درون ریز دانشگاه Ghentدربلژیک می گوید: یافته های ما نشان می دهد زنانی که در سنین زیر 25 سال (خیلی جوان) یا بالاتر از 34 سال زایمان می کنند، نوزادانی با توانایی پایین تری برای متابولیسم گلوکز بدنیا می آورند و درنتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع  2 در میان پسران آنها افزایش می یابد.

سن مادر درهنگام زایمان در تمام دنیا رو به افزایش است اما مطالعات انجام شده درباره ی تأثیر این روند بر سلامت متابولیک فرزندان بسیار اندک است. اینکه این روند بر کودکان تأثیر دارد و اینکه این روند چگونه بر سلامت کودکان تأثیر می گذارد، هنوز چندان مشخص نیست. اما تفکر فعلی که بخشی مربوط به ارتباط سن مادر و مقاومت به انسولین است ممکن است به افزایش وزن زمان تولد نوزاد با افزایش سن مادر مرتبط باشد.

دکتر Verrokenمی گوید: ما دریافتیم متابولیسم قند در بدن گروهی از مردان سالم 25 تا 45 ساله با سن مادر به هنگام تولد آنها مرتبط است، بخصوص پسرانی که مادرانشان زیر 30 سالگی  یا بالای 34 سالگی آنها را بدنیا آورده اند. علاوه بر این ، پسران مادرانی که درهنگام زایمان کمتر از 25 سال سن داشته اند دارای قند خون ناشتای بالاتری نسبت به پسرانی هستند که سن مادرانشان درهنگام زایمان بیش از 25 سال بوده است.

دکتر Verrokenوهمکارانش در بخشی از تحقیقی که بروی مردان 25 تا 42 ساله در مطالعه ای که مبتنی بر جمعیت یک جفت خواهر و برادرانجام گردید، تعداد 689 برادر سالم 25 تا 45 ساله را که میانگین سنی آنها 33.4سال بود، بررسی کردند. محققان اطلاعاتی درباره ی وزن تولد این افراد، سن مادر و پدر آنها در زمان  تولد کودکان ، وزن، قد و ترکیب بدنی این افراد در زمان حال و فشار خون  آنها را ثبت کردند، همچنین قند خون، کلسترول و انسولین ناشتای این افراد اندازه گیری گردید.

سن زمان تولد مادران افراد مورد مطالعه از 15 تا 48 سال بوده و میانگین سنی آنها 27 سال بود. این مادران بر اساس سن زمان زایمان به چهار گروه تقسیم شدند: زیر 25سال ، از 25 تا 29 سال، از 30 تا 34 سال، 35 و بالاتر از آن.

محققان مقدار انسولین، گلوکز و کلسترول تام را در نمونه های سرم ناشتای این مردان اندازه گیری کردند و مقاومت به انسولین را در آنها ارزیابی  کردند.

پس از درنظر گرفتن سن این افراد در دوره ی بلوغ و نمایه ی توده بدنی، محققان دریافتند که افزایش سن مادر با افزایش وزن تولد نوزاد و کاهش میزان قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین مرتبط می باشد. مقدار انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین پسرانی که مادران آنها در 30 تا 34 سالگی آنها را بدنیا آورده اند در مقایسه با پسرانی که مادران آنها در سایر گروه ها بودند بطورچشمگیری کاهش نشان می دهد در حالیکه  مقدار قند خون ناشتای پسران مادرانی که سن آنها در زمان زایمان زیر 25 سال بود در مقایسه با پسران متولد شده از مادرانی که سن زایمان آنها بین 30 تا 34 سال بود و پسر مادرانی که سن 35 و بالاتر داشتند، بالاتر بود. این ارتباطات مستقل از سن دوره ی بلوغ، وزن تولد و نمایه ی توده ی بدنی این افراد بود. هیچ ارتباطی بین سن زمان زایمان و ترکیب بدنی، فشار خون یا مقدار کلسترول یافت نشد.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150306181817.htm